Sabtu, 26 Disember 2009

Pengebumian Islam
Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, gelintar

Sebahagian daripada siri
Fiqh Islam
(suatu disiplin kajian Islam)
Bidang-bidang

* Ekonomi
* Politik
* Perkahwinan
* Jenayat
* Adab
o Akhlak
o Pakaian
+ Jilbab
+ Hijab
+ Niqab
o Adab dalam Keluarga
o Pengebumian Islam
o Assalamualaikum
o Insya Allah
o Istighfar
o Selawat
o Mahram
* Ibadah
* Kebersihan
* Ketenteraan

Kotak ini: papar • bincang • sunting
Edit-clear.svg
Rencana ini memerlukan kemaskini dalam Bahasa Melayu piawai Dewan Bahasa dan Pustaka. Silalah membantu.
Anda boleh rujuk: Laman Perbincangannya • Dasar dan Garis Panduan Wikipedia • Manual Menyunting
Pengebumian Sultan Sulaiman al-Qanuni

Upacara pengebumian dalam Islam dilakukan mengikut garis panduan yang telah ditetapkan dalam Islam, walaupun terdapat sedikit kelainan dan perbezaan mengikut adat dan tafsiran setempat. Dalam semua kes, Syariat Islam telah menentukan yang jenazah hendaklah dikebumikan, selepas dimandikan, dikafankan dan disolatkan.
Isi kandungan
[sorok]

* 1 Upacara pengebumian
o 1.1 Mandi mayat
o 1.2 Kafan
o 1.3 Solat jenazah
o 1.4 Pengebumian
o 1.5 Berkabung
o 1.6 Arahan kepada balu
* 2 Nota
* 3 Rujukan
* 4 Pautan luar

[sunting] Upacara pengebumian

Templat:Fiqh-Eti Upacara pengembumian seharusnya mengambil tempat secepat mungkin dan termasuk[1]:

* Memandikan mayat, [2] terkecuali dalam keadaan khususnya seperti perang Uhud.[3]
* Mayat dalam kain kafan.[4]
* Doa jenazah.[5]
* Pengebumian mayat di sebuah kubur.
* Mengarahkan kepala mayat berikut terhadap Mekkah.

[sunting] Mandi mayat

Mayat dibasuh (dimandikan), fakta utama untuk langkah ini adalah untuk menyucikan mayat secara fisikal. Cara, jenis dan aksesori digunakan untuk mandian mayat mungkin berbeza dari satu masa ke masa dan dari satu tempat ke satu tempat. Memandikan mayat, walau bagaimanapun caranya, adalah sebahagian dari Sunnah Nabi Muhammad,[6] dan oleh itu sebahagian dari Shari'ah Islam. Mayat di mandikan sementara sekeping kain diletak ke atasnya. Air kemudian disiram ke atas badan dengan kain di atas badan. Alat kelamin seharusnya ditutupi pada seluruh masa.
[sunting] Kafan

Mayat dibalut dengan kain sederhana. Kain ini digelar 'kafan' dan proses pembalutan mayat menggunakan kain kafan adalah digelar 'takfeen'. Fakta utama dalam langkah ini adalah untuk memelihara kehormatan dalam proses membalut mayat menggunakan kain supaya bahagian sulitnya tidak dapat dilihat oleh orang lain. Cara pembalutan ini dan bahan serta warna kain digunakan untuk pembalutan ini adalah berbeza mengikut tempat dan situasi dari masa ke semasa. Meskipun, aspek penting pada cara pembalutan dan bahan digunakan adalah seharusnya mudah/tidak terikut dengan cara pemakaian mayat yang amat menonjol. Kain yang digunakan untuk tujuan ini seharusnya tidak terlalu menyerlah. Kerana sebab itu jugalah kebanyakan mayat Muslim dibalut dengan kain kapan berwarna putih mulus yang diperbuat dari kapas asli. Kain kapan yang hendak membaluti mayat juga adalah digalakkan untuk disembur/dicalitkan haruman yang tidak mengandungi alkohol dan bahan terlarang(haram) dalam Islam. [7]

Islam juga turut membenarkan mayat Muslim dipakaikan pakaian formal seperti kemeja, seluar sleck, kot dan sebagainya yang boleh menutup aurat dengan syarat pakaian tersebut tidaklah dipakaikan pada mayat dengan erti hendak menunjuk-nunjuk dan memaparkan kecantikan semata-mata.Sebaliknya pakaian tersebut dipakaikan pada mayat adalah untuk tujuan penutupan aurat mayat dan pengkebumian mayat adalah dibenarkan.Kebanyakan masyarakat Muslim Turki dan Muslim Bosnia Herzegovina memakai kaedah pemakaian mayat Muslim seperti ini.

Mayat askar/tentera atau warga Muslim yang mati di medan perang kerana berjuang untuk mendaulatkan syariat Islam, negara dan bangsa kerana Allah SWT adalah TIDAK PERLU untuk dimandikan, dikapankan dengan kain putih atau pakaian bersih yang baru dan haram disolatkan[perlu rujukan] (yakni Solat Jenazah(Solat jenazah kepada mayat yang mati syahid adalah haram)). Cukuplah mayat orang yang mati syahid itu dikebumikan sahaja. Hal ini kerana mayat tersebut dikategorikan syahid dan kelak di hari kiamat dibangkitkan diantara orang-orang Mukmin yang sejati, Insya-Allah.
[sunting] Solat jenazah

The Muslims of the community gather to offer their collective prayers for the forgiveness of the dead. This prayer has been generally termed as the Janazah prayer.

The prayer is offered in a particular way. Like Eid prayer, this prayer is also prayed with extra (four[8]) Takbirs, but there is no Ruku' (bowing) and Sujud (prostrating). Supplication for the deceased and mankind is recited. In extraordinary circumstances, the prayer can be postponed and prayed at a later time as done in the Battle of Uhud[5]. It becomes obligatory for every Muslim adult male to perform the funeral prayer upon the death of any Muslim, however when it is performed by the few it alleviates that obligation for all. [9]
[sunting] Pengebumian
Tanah Perkuburan Islam Sarajevo, Bosnia Herzegovina

The deceased is then taken for burial (al-Dafin). The style of the grave and that of the burial may vary from place to place due to different methodologies surrounding funeral proceedings. The Islamic directive is restricted to a respectful burial in the ground.

The grave itself should be aligned perpendicular to the Qiblah (i.e. towards Mecca). The wrapped body is placed directly into the ground, without a casket. Graves should be raised, up to a maximum of twelve inches above the ground. Graves markers are simple, because outwardly lavish displays are discouraged in Islam. Many times graves may even be unmarked, or marked only with a simple wreath. However, it is becoming more common for family members to erect grave monuments.

Only men are allowed to attend the actual graveside service.[10] The body is laid such that the head is facing the Qiblah. Those present at the grave each take their turn in pouring three handfuls of soil into the grave while reciting "We created you from it, and return you into it, and from it we will raise you a second time", Templat:Quran-usc-range. More prayers are then said, asking for forgiveness of the deceased, and reminding the dead of his or her profession of faith.
In a Tatar Muslim cemetery

After the burial, the Muslims who have gathered to paying their respects to the dead collectively pray for the forgiveness of the dead. This collective prayer is the last formal collective prayer for the dead.
[sunting] Berkabung

Loved ones and relatives are to observe a 3-day mourning period[11]. Mourning is observed in Islam by increased devotion, receiving visitors and condolences, and avoiding decorative clothing and jewelry. Widows observe an extended mourning period (Iddah), 4 months and 10 days long[12], in accordance with the Templat:Quran-usc-range. During that time, the widow is not to remarry, move from her home, or wear decorative clothing or jewelry.

Grief at the death of a beloved person is normal, and weeping for the dead is allowed in Islam[13]. It is however prohibited to express grief by wailing (Bewailing refers to mourning in a loud voice), shrieking, beating the chest and cheeks, tearing hair or clothes, breaking objects, scratching faces or speaking phrases that make a Muslim lose faith[14].
[sunting] Arahan kepada balu

Al-Quran telah mengharamkan balu/ si janda yang baru kematian suaminya untuk berkahwin/bernikah dalam tempoh 4 bulan dan sepuluh hari (mengikut kalender Hijrah).


Dan jika balu/ si janda yang juga ingin berkahwin sesudah meninggalnya suami, maka dibolehkan dengan balu/ si janda itu perlulah menunggu 4 bulan dan 10 hari selepas dari hari/tarikh suaminya meninggal dunia. Maka setelah tempoh menunggu (iddah) itu selesai, maka tidak ada dosa baginya (balu/ si janda) itu untuk berkahwin/ bernikah dengan lelaki ajnabi yang lain. Dan Allah Maha mengetahui apa yang anda lakukan. Dan tidak ada dosa pada anda jika anda tacitly mengirim perkawinan proposal kepada perempuan tersebut atau terus dalam hatimu. Allah mengetahui bahawa anda akan berbicara dengan mereka. [Do so] tapi tidak membuat kontrak rahsia. Tentu saja anda dapat mengatakan sesuatu sesuai dengan norma-norma [masyarakat]. Dan memutuskan untuk tidak menikahi sampai mencapai istilah hukum. Dan ketahuilah bahawa Allah Maha Mengetahui apa yang ada dalam hati (kamu), maka takutlah akan-Nya dan bahawa Allah Maha Mudah Memberi Maaf dan lagi Maha Penyabar.| Al-Quran| Templat:Quran-usc-range ||}}



Ulama Islam direktif ini mempertimbangkan keseimbangan antara ratapan kepada kematian suami oleh janda dan perlindungan dari si janda dicerca oleh masyarakat, maka Ulama Islam telah menggalakkan supaya si janda tersebut dapatlah sekiranya menikahi lelaki ajnabi lain dengan kadar segera selepas tamat tempoh iddahnya. [15] Selain itu, langkah menahan waktu berkahwin dalam tempoh iddah adalah bertujuan untuk mengenal pasti bahawa adakah si janda itu mempunyai tanda-tanda mengandung selain untuk membersihkan kembali sistem rahim dan faraj wanita janda itu..[16]


Suami harus membuat akan dalam kebaikan untuk isteri masing-masing bagi penyediaan satu tahun dari tempat tinggal dan pemeliharaan, kecuali jika isteri sendiri meninggalkan rumah atau mengambil langkah serupa lainnya.


Penyataan ini diterangkan dalam Al-Quran yang bermaksud:


Dan orang-orang yang mati dan meninggalkan janda harus mewariskan janda mereka untuk satu tahun dan ketentuan [mewariskan] yang [di masa] mereka tidak akan meninggalkan kediaman mereka, tetapi jika mereka meninggalkan kediaman mereka sendiri, tidak ada dosa pada anda untuk apa yang mereka lakukan dengan dirinya sesuai dengan norma-norma masyarakat. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.Al-Quran
[sunting] Nota

1. ↑ Ghamidi(2001), Hukum Adata dan Tingkah laku
2. ↑ Sahih Bukhari 1254
3. ↑ Sahih Bukhari 1346
4. ↑ Sahih Muslim 943
5. ↑ 5.0 5.1 Ghamidi, Various types of the prayer
6. ↑ Sahih Muslim Volume 2, Book 23, Number 344-358
7. ↑ Sahih Muslim Volume 2, Book 23, Number 353-358
8. ↑ Sahih Muslim Volume 2, Book 23, Number 404
9. ↑ Sahih Muslim Volume 2, Book 23, Number 359
10. ↑ Sahih Muslim Volume 2, Book 23, Number 368
11. ↑ Sahih Muslim Volume 2, Book 23, Number 369-371
12. ↑ Sahih Muslim Volume 2, Book 23, Number 370-371
13. ↑ Sahih Muslim Volume 2, Book 23, Number 391
14. ↑ Sahih Muslim Volume 2, Book 23, Number 375-393
15. ↑ Islahi (1986), p. 546
16. ↑ Shehzad Saleem. The Social Directives of Islam: Distinctive Aspects of Ghamidi’s Interpretation, Renaissance. March, 2004

[sunting] Rujukan

* Ghamidi, Javed (2001). Mizan, Dar al-Ishraq. Templat:OCLC.
* Amin Ahsan Islahi, Tadabbur-i-Qur'an, 2nd ed., vol. 1, (Lahore: Faran Foundation, 1986)

[sunting] Pautan luar
Commons-logo.svg
Wikimedia Commons mempunyai media mengenai:
Kubur orang Islam

* (Inggeris) Islamic Funeral Rites
* (Jerman) Faradis Seni bina kubur Muslim
* (Inggeris) A Step by step illustrated Janazah guide

Diambil daripada "http://ms.wikipedia.org/wiki/Pengebumian_Islam"
Kategori: Rencana yang memerlukan kemaskini dalam BM | Rencana kurang sumber rujukan | Fiqh | Syariah

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama